Csontritkulás

A csontritkulás (oszteoporózis) gyakori jelenség, lényege a csontszövet kalciumvesztése. A csontok elgyengülnek és törékennyé válnak. Az élet során a csontképződés és -lebontás folyamatosan zajlik, hiszen ez a folyamat serkenti a növekedést és a csontpótlást.

Fiatalokban természetesen a növekedési folyamat nagyobb arányú és gyorsabb, mintalebontás. Fiatal felnőttkortól kezd az arány lassan változni, középkorúakon már a bontás jelentősebb mértékű, a későbbiekben pedig a lebontási folyamatok dominálnak, a csontok vékonyodnak, mésztartalmuk pedig csökken.

A csontritkulás minden huszadik embert érint, nőknél négyszer gyakrabban fordul elő, mint férfiaknál. Ennek magyarázata lehet, hogy nőkben a menopauza után az ún. ösztrogénhormon szintje leesik, és súlyos csontritkulás alakulhat ki. Sokan nem is gondolnak arra, hogy csontritkulásuk lehet, csak akkor, amikor egy baleset, eesés következtében csukló- vagy comb-nyaktörést is szenvednek.

Kialakulhatnak torzulások, vagy a csigolyák összeroppanhatnak (kompressziós törés), ezek idősebb korban rokkantsághoz és az életet veszélyeztető állapotokhoz is vezethetnek.

A csontritkulás diagnózisa

Az orvos akkor fedezheti fel a csontritkulás jeleit, amikor törés miatt röntgenfelvétel készül. Ekkor a beteget csontsűrűségmérésre küldi. Ezt a csuklón és combcsonton mérik, tulajdonképpen a diagnózis megerősítésére.

A fokozott kockázatú csoportok

A korfüggő csontritkulás eltérő súlyosságú, és fokozatosan alakul ki, akár 15-20 év alatt. A változó kori csontritkulás 10 év alatt kifejlődik, és azoknál gyakoribb, akiknél korán kezdődik a menopauza.

Egyéb kockázati tényezők:

  • vékony testalkat,
  • dohányzás,
  • fokozott mértékű alkoholfogyasztás, 
  • hosszú távú koritkoszteroid kezelés, 
  • mozgáshiány,
  • pajzsmirigy-túlműködés, 
  • a betegség családi halmozódása, 
  • reumatoid artritisz, 
  • krónikus veseelégtelenség.

Csontritkulás kezelése

Gyógytornász segít a csontfelépítő gyakorlatok elvégzésében. Csontritkulás miatt kialakuló törés esetén az alábbi kezeléseket alkalmazzák:

  • Hormonpótlás, amely nők esetében alkalmazható: lassítja a folyamatot.
  • Kalciumtartalmú tabletták, más speciális gyógyszerekkel együtt a csont kalciumfelvételének növelésére. 
  • D-vitaminpótlás is hatásos lehet, de ezt ismételt vérvételekkel ellenőrizni kell.

Kalcium és a csont egészsége

A csontritkulás kialakulásában fontos szerepet tulajdonítanak a kalcium-anyagcsere zavarának. Vizsgálatok szerint az alacsony, nem kellő kalciumfelvétel miatt lesz kisebb a csonttömeg, gyorsabb a csontvesztés és több a törés. Különböző országok felmérései szerint a lakosság nagy része az egészséges csontépüléshez szükséges kalciummennyiségnek még a felét sem veszi magához.

A főbb kalciumforrások a következők: 

  • Tejtermékek: alacsony zsírtartalmú joghurt, sajtok 
  • „Sötétzöld leveles" zöldségek, így a brokkoli, sóska, spenót
  • Olajban főtt, ehető csontú szardínia félék
  • Tofu
  • Mandula, szezámmag 
  • Petrezselyem, kakukkfű 
  • Kalciummal dúsított élelmiszerek, például narancslé, gabonafélék, kenyéráruk

A szokásos napi kalciumfelvételtől függően kiegészítő mennyiség is szükséges lehet, de előbb érdemes ezt az orvossal vagy a gyógyszerésszel megbeszélni.

Az életkorral a napi kalciumszükséglet is változik. Legnagyobb a gyermek- és serdülőkorban, amikor a csontozat gyorsan fejlődik, valamint a terhesség és szoptatás idején.

Felnőttkorban a szervezet már kevésbé tudja a kalciumot felszívni. Időskorban pedig kimondottan szükséges a többletkalcium, mert a felszívódáshoz szükséges D-vitamin is kevés.

Az idős krónikus betegeknek esetleg felírhatnak olyan gyógyszereket is, amelyek rontják a kalcium felszívódását.

A csonterősítés titkai

Sokféle módszerrel érhetjük el, hogy csontjaink erősek és egészségesek maradjanak, és megelőzzük a csontritkulást.

  • Az alkoholfogyasztás, dohányzás kerülésével. 
  • Tej, sajt és kalciumtartalmú zöldségek fogyasztásával; a kalcium a csont alapanyaga, vele a csontsűrűség növelhető.
  • A csontsűrűségértéktől függően az orvos javasolhat enyhébb fizikai aktivitásokat, például jógát (a megterhelőbb aerobic helyett). Izomépítő gyakorlatok is segítik a csontritkulás megelőzését az ízületek támogatásával. 
  • Nőknél hormonpótló kezeléssel, amelyet a menopauza után 5-10 évig adnak, segíthetünk a csonttörések megelőzésében. A hormonpótlás lelassítja vagy megállítja a csontritkulást, így megelőzi a csonttörések kialakulását.

A gravitáció hatása a csontokra

A földi gravitáció serkenti a csontok felépülését, a csontnövekedést. Ha betegség miatt hosszabb ágyban fekvés szükséges, a csontok átmenetileg elvékonyodnak. Az űrhajósok számára komoly problémát jelent a súlytalanság állapota, ezért a NASA sokféle gyakorlatot fejlesztett ki, amivel ez a hatás ellensúlyozható. A gyakorlatok a gravitáció csontnövekedést serkentő hatását próbálják utánozni.