Szükséges D-vitamin: Napozhatunk, csak ne délben.

2019. május 3. | Vissza

Mérsékelt mennyiségű napozás egészséges bőrpírt és a káros sugarak ellen védelmet adó bőrbarnulást eredményez. De mindennél fontosabb, hogy a napfény hatására tudja szervezetünk előállítani a D-vitamint.

Szükséges D-vitamin: Napozhatunk, csak ne délben.

A szervekben mindenütt jelenlevő koleszterin a bőrben, a napfény UVA sugarainak hatására olyan kémiai átalakulást szenved, hogy a máj és a vese hormonjai D3-vitaminná tudják alakítani.

Ez a folyamat szervezetünk D-vitamin szükségletének 80-90 százalékát képes fedezni. A szükséglet többi részét D-vitamin tartalmú ételekkel - halak, máj, tej, tejszín, ömlesztett sajtok, avokadó, gombák - vesszük magunkhoz.

A D-vitamin kortól függetlenül az ember számára egy nélkülözhetetlen tápanyag. Gyerekkorban a csontok épülését segíti, felnőttkorban a csontátépülésre hat, időskorban pedig, a csontok ritkulása ellen véd. Bizonyítást nyert, hogy a D vitamin-receptorok nagyon sok gén működését szabályozzák, ennek tulajdonítható, hogy hiányában megnő számos betegség kialakulásának a kockázata.

D-vitamin hiányt találtak bél,- vese,- cukorbetegeknél, vírusfertőzésekre való hajlamnál, Alzheimer betegségnél, tavaszi fáradságnál és a legkülönfélébb degeneratív folyamatnál. A D-vitamin hiánya okozhat elhízást is.

A földre érkező UV-sugarak mennyisége függ a földrajzi elhelyezkedéstől, az évszaktól, a napszaktól és az időjárástól. Ezen kívül a szervezet D-vitamin termelésére befolyással van az életkorunk, a bőrtípusunk és a besugárzott bőrfelület nagysága is. Az őszi és téli időszakban (október és április között) a mi éghajlati viszonyaink nem kedveznek a szervezet saját D-vitamin termelésének. A D-vitamint tartalmazó élelmiszerekből sem tudunk annyit enni, hogy nélkülözhessük a vitamint termelő napsugarak jótékony hatását.

Egy egészséges, változatosan táplálkozó ember D-vitamin ellátásához már az is elegendő, ha nyáron arcát, karját naponta 10-15 percet éri a napsugár. De ez nem érvényes a napot nem kedvelő vegetáriánusokra, a csecsemőkre és az idősekre.

A növényi eredetű D2-vitamin kevésbé aktív, mint az állati eredetű D3-vitamin, a csecsemők táplálkozással nem tudnak a szükségletüknek megfelelő vitaminmennyiséghez hozzájutni, az idősek bőrének D-vitamin termelése, pedig jelentősen csökkent. Ők minden esetben étrendi kiegészítők (olaj vagy tabletta) bevitelére is szorulnak.

Ezek tudatában az okos, fokozatosan adagolt és mérsékelt napozásra minden embernek szüksége van. Ám annak adagolása és időtartama az egyéni adottságokhoz kell igazodjon. A déli órákban 11 és 3 óra között ne napozzunk, mert nagyon erős az UV sugárzás. Tanácsos ennek előrejelzését – az UV indexet - figyelemmel kísérni. Az 1-2-es UV index gyenge sugárzást, a 2-5 között mérsékeltet, 8 fölött, pedig veszélyesen erős sugárzást jelent.

Délidőben vonuljunk árnyékos helyre, védjük bőrünket krémezéssel, magunkat ruházattal, sapkával, UV szűrős napszemüveggel. Napozásra a kora délelőtt és késő délutáni időpont a legmegfelelőbb, amikor a napsütés már nem olyan erős. Ha nem szűrt fényben, félárnyékban napfürdőzünk, akkor használjunk védőkrémet, napozás után mosakodjunk meg és kenjük be bőrünket jó minőségű hidratáló kencével.

Na és a kisgyerekek?

A kicsik szervezetének is szüksége van a nap gyógyító sugaraira. Az egy-év alatti kisbaba számára a direkt napozás nem, csak a szűrt fényben való légfürdőzés ajánlott. A tipegő kisgyereket nem lehet helyhez, árnyékhoz kötni, ezért őket magas fényvédő-faktorral rendelkező naptejjel, vászonkalappal, és vállkendővel (pelerinnel), vagy fehér hosszú ujjú inggel is védeni kell a napszúrástól, a leégéstől, a hőgutától. A bőrvédő krémet napozás után le kell mosni, és a bőrt hidratáló krémmel újra kell zsírozni.