Az Online egészségügyi marketing szerepe a magán egészségügyben
Örülne, ha birtokában lehetne annak a tudásnak, amivel modern, újszerű, internetes környezetben egy olyan weboldalt hozhatna létre, amelyen hemzsegnek a látogatók? Feltéve, hogy nem ismeri azokat a marketing fogásokat amelyek célravezetők lehetnek, bizony meggyűlhet a baja a tervezéssel. Az alábbi írásomban részletesen ismertetni fogok minden olyan praktikát, amelyre szüksége lehet egy meggyőző, páciens csalogató weblap fejlesztése során.

Hogyan keres a beteg? Avagy részletes leírás a betegek internetes keresési szokásairól
A mai modern világban teljesen elfogadott az a tény, miszerint az interneten szinte minden információ megtalálható. Legyen szó autókról, főzéstudományi praktikákról, vagy akár az egészségügyről.
Egy kiterjedt kutatás szerint, a valamilyen betegséggel, vagy panasszal rendelkező embereknek több, mint a 80%-a, mielőtt még konzultálna háziorvosával, hosszú órákat tölt azzal, hogy részletesen utána olvasson a tüneteinek a világhálón, majd abból felépítsen magának egy diagnózist. Természetesen nincs ebben semmi rossz, hiszen mindenki szereti tudni, mire számíthat a jövőben.
Tehát hogyan is keres a beteg?
Amennyiben logikusan akarjuk felépíteni azt az érdekes, új keletű folyamatot, amíg a páciens kutat a tünetei után, végül a megszerzett információkból összerak egy drasztikus, és persze gyógyíthatatlan betegséget, akkor az elején kell kezdenünk. A keresési fázis 4 fontos lépésre osztható fel.
- A tünetek észlelése: Az első lépés, ha valami furcsaságot érzékel magán a beteg, hogy fogja a telefonját, vagy laptopját, majd azonnal beírja a keresőbe a vélt tüneteket.
- A találatok feltérképezése: Ezek után következik az, hogy kiválaszt a találati listából néhány blogot, esetleg cikket, majd jó alaposan elolvassa, hogy - például egy fejfájásnak - még is mi állhat a hátterében, vagy mi alakulhat ki belőle a rendszeres fennállás esetén.
- A betegség definiálása: Amint az illető megtalálta azt a betegséget, ami tökéletesen passzol a tüneteihez, következik a harmadik lépés. Rendszerint az első 4-5 weboldalon, amit a kereső felkínál neki, utána-olvas az adott betegségnek, hiszen szeretne biztosra menni, és több forrást is jó alaposan kielemezni.
- Megoldás keresése a problémára: Ezek után a negyedik lépésként azt ellenőrzi le a beteg, hogy létezik-e lehetséges gyógymód, és ha igen, akkor mi a gyógyulási folyamat egész pontosan. Amennyiben egy nagyon kíváncsi személyiségről van szó, előfordul, hogy még annak is azonnal utána-olvas, hogy vajon hol, milyen városokban végzik a lehetséges kezelést, esetlegesen a műtéti beavatkozást, amellyel a betegsége gyógyítható, vagy tünetmentessé tehető.
Megosztóak a vélemények arról, hogy az ilyen fajta viselkedés besorolható-e vajon a hipochondriai esetek közé, vagy szimplán csak a számítástechnikai vívmányok magas szintű kifejlődésével járó folyamat miatt beszélhetünk róla. A tények viszont megcáfolhatatlanok. Az emberek 80%-a immár ezen 4, egyszerű lépés alapján állítja fel saját diagnózisát az otthonában. Hogy ez mennyire jó, vagy mennyire nem? Az már egy más kérdés. Viszont, ahogy a mondás is tartja: jobb félni, mint megijedni.
Hogyan nyerhetjük el a beteg bizalmát ha már meglátogatta a weboldalunkat?
Nagyon fontos, hogy legyünk felkészülve arra az eshetőségre, miszerint a beteg nem csak egy weboldalon fog tájékozottságot szerezni a felmerülő problémáiról, hanem sorra végig nézi majd azokat a cikkeket, amelyeket az első oldalon felajánl neki a keresője.
Ennek érdekében szinte életmentő, hogy már az első adandó alkalommal, - mondhatni, az első pillantástól kedve - elnyerjük a tetszését, felébresszük az érdeklődését, és a bizalmába férkőzzünk.
Általában a legelső percben dől el az, hogy valamiről pozitív, vagy negatív véleményünk alakul-e ki. Egy weboldal esetében egy negatív benyomás helyrehozhatatlan hátrányt jelent , mivel nincs második esélyünk, hiszen a böngésző jelezni fogja, hogy az adott eshetőségeket már korábban megnyitottuk.
A kérdés csupán az, hogy ez a pozitív benyomáskeltés hogyan lehetséges szinte másodpercek leforgása alatt?
Mint tudjuk, az emberi agy képes a másodperc töredéke alatt feldolgozni azt, amit a szemünk lát.
Tehát az első dolog, ami talán a leglényegesebb, az a weboldal dizájnja. Hiszen, ha már az első percben nem nyeri el tetszésünket a honlap, akkor nem is szívesen olvassuk tovább magát a cikket, egyből kattintunk is a fent található, jól ismert kis bal nyilacskára.
Ezáltal célszerű törekedni egy olyan stílusra, amely képes megragadni a figyelmet, azonban letisztult, nem túlzsúfolt, valamint nem hatásvadász.
Érdemes még nagy hangsúlyt fektetni arra is, hogy a megfelelő felületen érthetően helyezkedjenek el a menüpontok, és az egyéb oldalon belüli böngészési lehetőségek. Hiszen az internet használatával mindenki a gyors keresésekre törekszik, ezáltal egy bonyolult kialakítás miatt úgy érezheti magát a beteg, hogy a weboldalon eltöltött idő nem más, mint puszta időpocsékolás.
A beteg megbízhatóságának azonnali elnyerésére az olyan praktikák lehetnek célravezetők, mint például egy online chat ablak a weboldalon, vagy akár egy vélemény rovat. A chat ablak lényege, hogy egy munkatárs vagy robot, folyamatosan elérhető online, és a betegek bármikor feltehetik neki a kérdéseiket, amikre percek alatt megérkezik a válasz.
Persze, ha erre valamilyen oknál fogva nincs kapacitás, akkor egy saját fórum, vagy egy egyszerű kérdezz-felelek szekció létrehozása is elegendő lehet, ahol az orvosok, valamint a hozzá értők válaszolhatnak a felvetett kérdésekre.
A vélemény rovat is erősen a pozitív oldalra tuja billenteni a mérleg nyelvét, hiszen ez is egy elengedhetetlen eleme annak, hogy a weboldalra tévedő páciensek valamiféle képet kapjanak magáról az oldal tevékenységi köréről, és az azt üzemeltetők munkájáról.
Kulcsszó kutatás
Ez a látogató szerzés egyik legfőbb alapja.
A modern világnak, és a számítástechnika fejlődésének köszönhetően a weboldalak mellett léteznek olyan eszközök amelyekkel lehetőség van ellenőrizni, illetve bepillantást nyerni abba, hogy egy-egy szó esetén mennyire nagy a keresési ráta.
Ez azért lehet jövedelmező adat, mert a páciensek mindig tünetekre, illetve betegségek nevére keresnek rá, amelyeket ügyesen kiszűrhetünk, majd egy kis marketing ismerettel fűszerezve roppant egyszerűen használhatjuk fel.
Feltéve, hogy sikeresen megtaláltuk ezeket a szavakat, felépíthetünk egy olyan stratégiát, mellyel weboldalunk csak azokra a szavakra, illetve szó összetételekre koncentrál majd, amelyek a legkeresettebbek, legnépszerűbbek.
Ezáltal előbbre kerülhet az internetes keresőben a weboldal, ami garantáltan emelni fogja a látogatottsági szintet, ugyanis a felhasználó általában az első oldalnál ritkábban nézi tovább a böngészőjében a keresési találatokat.
Melyek azok az eszközök, amik a segítségünkre lehetnek a kulcsszó kutatásban?
Elsőként érdemes megemlíteni az egyik leghatékonyabbat, az Ubersuggestet, amely direkt erre a célra kifejlesztett online keresőoptimalizálási eszköz. Annyit érdemes tudni a programról, hogy teljesen ingyenes, sőt használata még csak regisztrációhoz sem kötött.
Így nincs is más dolgunk, mint beírni azokat a szavakat, amelyeket már előre kitaláltunk magunknak, aztán egyszerűen csak lefuttatni egy keresést az Ubersuggest programon keresztül, és pillanatok alatt megtudjuk, hogy érdemes-e ezekkel a szavakkal dolgoznunk vagy sem.
Lehetőségként érdemes még megemlíteni a Mozt és a Shemrust, de ezeknél az online programoknál már díjhoz kötött a használat, aminek az ára körülbelül 100 dollárnál kezdődik havonta.
Amennyiben szeretnénk ezekkel a SEO (Search Engine Optimization - amiről később még szó lesz) programokkal dolgozni, mindenképpen kérjük ki egy szakértő véleményét, és tanácsát, ugyanis amellett, hogy legtöbbet angol nyelven lehet csak használni, egyik sem az egyszerű kezelhetőségéről vált híressé.
A Google cégem és más platformokon megjelent vélemények kezelése - Így érdemes csinálni
Az internetes webáruházak, éttermek, kávézók, vendéglátóhelyek előszeretettel, és nagyon nagy sikerrel alkalmazzák a vélemény rovatot oldalaikon.
Ezzel ellentétben a magánklinikák, és kórházak még csak elvétve, amivel lényegében saját maguk alatt vágják a fát, hiszen nem adnak lehetőséget munkájuk minőségének valódi ismertetésére a leendő páciensek számára.
A véleményeknek rendkívül fontos szerepük van egy szolgáltatás esetében, hiszen egy pozitív, vagy egy negatív meggyőződés tulajdonképpen bármi kimenetelét meghatározhatja. Kialakulhat miatta egy elsődleges, átfogó kép, amin már nehéz, vagy szinte lehetetlen utólag változtatni. Azonban ha azt látjuk, hogy negatív állásfoglalások tömkelegei sorakoznak egy weboldalon, az még nem feltétlenül ad okot az aggodalomra, és arra, hogy elbizonytalanodjunk, hiszen mint tudjuk, ízlések és pofonok.
Ellenben, ha ezekre a negatív észrevételekre semmiféle reagálás nem történik az oldal szerkesztői részéről, akkor mondhatni még nagyobb hibát követnek el, mintha nem is lenne a pácienseknek lehetősége arra, hogy bármiféle visszajelzést rögzítsenek, amelyet mind az orvos társak, mind a leendő betegek egyaránt látnak.
Hiszen, ezáltal joggal gondolhatja a látogató, hogy megvan az igazság alapja a negatív értékelésnek, ezért inkább nem bonyolódnak semmiféle szóváltásba az oldal tulajdonosai. A másik véglet, hogy egyszerűen csak azt is érdektelennek tartják, hogy a védekező mechanizmust megjelentessék, ami mint tudjuk ösztönös reakcióból fakad.
Következésképpen két olyan igazán fontos dolog van, amelyek kiegészítik egymást.
- Az első a véleményező menüpont elengedhetetlen megléte.
- A második pedig a véleményekre való aktív reagálás, teljes mértékben eltekintve azok negatív, vagy pozitív jellegétől.
Fontos, hogy fent tartsuk az efféle kommunikációs szituációt a páciensekkel, hiszen a hatalmas konkurenciával rendelkező magánklinikák nagy népszerűséget szerezhetnek azáltal, hogy minden orvosnak van egy felhasználói profilja, amivel tudja tartani a kapcsolatot a leendő, valamint jelenlegi páciensekkel.
Tegyük fel például, hogy egy öt csillagos rendszert használunk, amelyen az öt a megfelelő, az egy viszont a borzalmas szolgáltatást szimbolizálja. Egy korábbi páciensünk csak egyetlen csillagot ad, mellé pedig egy nyomdafestéket nem tűrő véleményt biggyeszt.
A kérdés csak az, hogy miért is éri meg vajon válaszolni neki?
Nos, ha az orvos nyugodtan, udvariasan írja le a saját álláspontját, és kifejti, hogy sajnálatos módon előfordulhat a száz beteg közül akár egyetlen eset, akin más testi reakció figyelhető meg, akkor rögvest a visszájára fordulhat az értékelő szándéka. A többi beteget, vagy olvasót biztosan le fogja nyűgözni az őszintesége, és a megértő nyugalma.
Hatékony páciens szerző stratégia: Landing oldalak készítése egy-egy betegségre fókuszálva
Először is érdemes szót ejteni arról, hogy mi is az a landing oldal.
Landing oldal az, amikor egy olyan weblapról beszélünk, amelyre azáltal talál rá valaki, hogy egy linket megnyitott. A legkönnyebb az, ha itt inkább marketingszempontból definiáljuk a helyzetet, mégpedig a landing oldalak alatt olyan internetes oldalakat értünk, amelyek teljesen önállók, egyetlen dologra specializálódnak. Céljuk az adott téma átfogó ismertetése után egy azonnali elérhetőség váltás, vásárlás, ajánlat, vagy időpont kérés kicsikarása a látogatóból.
Az ilyen úgy nevezett "egy oldalas" weblapok lényege, hogy a különböző egyéb menüpontokat, és navigálási lehetőségeket teljesen mellőzzük. Ezek megléte esetén ugyan is nagy a kockázat arra nézve, hogy a leendő páciens még azelőtt elhagyja a tömény, végeláthatatlan lehetőségektől zsúfolt weboldalunkat, mielőtt bármiféle interakciót váltanánk ki belőle.
A kérdés, hogy még is milyen lehetőségekkel kecsegtet egy ilyen oldal létrehozása?
Tegyük fel, hogy van egy nagyon jól kidolgozott weboldal, amely egy magánklinika, vagy kórház tulajdonában áll, és amelyen megtalálható az összes szakorvosnak az elérhetősége, illetve a saját landing oldala.
Ha ezeket az orvosokat és landing oldalaikat már eleve aszerint csoportosítjuk, hogy mi a specialitásuk, mihez értenek a leginkább, akkor nagy valószínűséggel több embert tudnak majd bevonzani a klinikára. Ugyanis a beteg amellett, hogy véleményeket olvashat, vagy magáról a kórházról szerez információt, konkrét értesülést kap egy-egy adott betegségről az orvosok által írt cikkekből, melyek a landing oldalak legfőbb tartalmát nyújtják.
Így tökéletesen biztos lehet benne a látogató, hogy a doktor milyen módszereket, gyógymódokat ismer, valamint az adott betegségről szóló orvosi szakszöveg által kaphat egy átfogó képet arról is, hogy talán nem csak a szakmájában jártas, de még emberként is felettébb szimpatikus a szöveges tartalom mögött álló orvos.
Azáltal, hogy a betegségeket és gyógymódjukat külön csoportosítjuk különböző landing oldalakra, az orvosoknak a munkáját is megkönnyítjük, ugyanis a tartalmat biztosító cikkeiket így sokkal gyorsabban, specifikusabban készíthetik el, és jóval érdekfeszítőbbek lehetnek a betegek számára.
Ez a fajta stratégia nem csak az ilyen esetekben lesz nyereséges. Egy önállóan, esetleg otthonában egyedül praktizáló fogorvos is elképesztő előnyre tehet szert a riválisaival szemben, ha csupán egy kulcsszó optimalizált landing oldal precíz elkészítésébe, és fenntartásába fekteti a pénzét, valamint idejét. A szolgáltatások esetében ez sokkal kifizetődőbb és hatékonyabb páciens szerző formula lehet a modern körülmények között, mint egy komplex, sokrétű, állandó frissítést igénylő weboldal.
Amennyiben a fentebb olvasható feltételek teljesülnek, akkor szinte biztosak lehetünk benne, hogy a beteg azt az orvost fogja választani, akinek az oldala a lehető legrövidebb idő alatt elnyerte a tetszését, felkeltette benne az érdeklődés szikráját, megoldást kínált a felmerülő problémájára, végezetül pedig cselekvés elé állította, így nem volt hiába a fáradozás.
A SEO elengedhetetlen szerepe a forgalom növelésében
A SEO tulajdonképpen egy angol kifejezésből, a Search Engine Optimization-ből létrehozott mozaik szó, amelyet magyarul csak keresőoptimalizálásként szoktuk emlegetni, és általában a marketing területeken találkozhatunk vele.
A lényegi eleme többnyire az, hogy egy weboldalt első helyre lehet juttatni a keresők találati listájában, bizonyos kulcsszavak alapján. Ezeket a kulcsszavakat már fentebb tárgyaltuk.
Miután megvannak azok a kulcsszavak, amelyeket fel szeretnénk használni, fontos, hogy a cikkben, amely megjelenik a weblapon, legalább négyszer, vagy ötször szerepeljenek. Az legkedvezőbb az, ha már a cikk címében és az első bekezdésben is azonnal megjelenik a kiválasztott kulcsszó. Ezek után tudunk rájuk építeni. Tulajdonképpen ez az a lépés, ami által előbbre kerül a weboldalunk a böngészőben.
Érdemes odafigyelni a cikkekben használatos képekre is, mivel alapját képezhetik a keresőoptimalizálásnak. Abban az esetben, ha a kép fájl neve erősen utal a tartalomra, akkor jelentősen előbbre viheti a SEO műveletet.
Jelenleg, Magyarországon a keresőoptimalizálás szinte teljes mértékben a Google-ra korlátozódik, mivel ez a nagy betűs böngésző, ő viseli a koronát, ezt használják hazánkban a legtöbben.
Gondoljunk csak bele, hogy minden keresőnek a találati listája maximum 10, általánosságban pedig 8 eshetőséget képes megjeleníteni az első oldalon. Feltéve, hogy már benne van a weboldalunk ebben a listában, akkor nyert ügyünk van, és nincs semmi további teendőnk.
Viszont mi történik, ha nincs benne?
Nos, akkor válik jó döntéssé, hogy alkalmazzuk a SEO-t, ugyanis egy kutatás szerint az emberek majdnem 90%-a inkább változtat a keresési feltételeken, de a találati lista első oldalánál semmi képen nem lapoz tovább.
Ezáltal rengeteg olyan weboldalról nem szerezhet tudomást a kereső személy, amelyről pedig lehet, hogy érdemes lenne. Ez az egészségügyi weboldalak esetében is nagyon fontos tényező. Szinte életbevágó lehet, hogy melyik oldalak szerepelnek a keresési lista élén, ugyan is ezek fogják majd kielégíteni a látogatók igényeit, akiknek ezt követően nem lesz szükségük továbbiak felkutatására, böngészésére.
Érdemes a betegeink egészsége és a weboldalunk népszerűsége érdekében felvenni a kapcsolatot egy SEO specialistával, így garantáltan megnövekszik majd a forgalom a klinikán.
A hírlevél szerepe az online egészségügyi marketingben
Nagyon fontos, ha már elnyertük a páciens bizalmát honlapunkkal, akkor fent is tartsuk ezt az érdeklődést, amelyet főleg különféle marketing fogásokkal tehetünk meg, méghozzá rendkívül egyszerűen.
Erre pedig érdemes a jól bevált módszereket alkalmazni, ami alatt például a hírleveleket értjük.
A hírlevél előnye, hogy a páciensek értesülhetnek az esetleges további akciókról, kedvezményekről, és minden, a weboldal ajánlatait, illetve lehetőségeit érintő fontos változásról. Ezáltal biztosak lehetünk benne, hogy a régi betegeink, a weboldal napi egyszeri látogatása nélkül is tudomást szereznek majd az aktualitásokról.